Allmannajuvet

Attraksjon

Gruveeventyret i Allmannajuvet begynner i 1881 med husmannen Gregorius Hansen Birkeland som oppdager sink, jern og kobbermalm i juvet. I 1882 starter Saude Grubecompagni med drift og selskapet har 20 mann i arbeid. Selskapet får hjelp utenfra med både arbeidere og kunnskap om gruvedrift.

Historie

I starten bæres alt på rygg, men gruveveien stod ferdig to år etter, i 1884, og da tar de til med å bruke kløvhester til å frakte malmen fra Allmannajuvet og ned til fjorden.

Prisen på sink er ustabil på verdensmarkedet, noe som resulterer i tidvis liten fortjeneste. Saude Grubecompagni selger driften til England for £ 40.000 i 1888. The Norwegian Zink Co Ltd sørger nå for at 87 mann er i arbeid, og Arthur Lancelot Collins troner i sin nye fasjonable direktørbolig i Sauda. De nye eierne satser friskt og i 1897 er det opp mot 200 personer i arbeid.

Bygdefolket i Sauda er skeptiske til de mange nye innflytterne. Arbeiderne har eget avgrenset område som de bor på. Dette blir i tillegg skilt ut fra Sauda Kommune. Gruvesamfunnet får eget fengsel, der bråkmakerne kan bli buret inne da det både var mye helgefyll og klammeri.

I 1898 får gruvedriften seg igjen en knekk og antall arbeidere nede i 44. Året etter, i 1899, bestemmes det å legge ned hele driften. Gruvearbeiderne i Allmannajuvet står igjen uten arbeid, og bygningene blir stående tomme i hele 40 år før de blir solgt på auksjon.

I nyere tid

I 2002 blir veien til Allmannajuvet en del av Nasjonale turistveger. Dette er starten på resultatet vi ser i Allmannajuvet i dag.

Den verdenskjente arkitekten Peter Zumthor får i oppdrag av Statens vegvesen å tegne et anlegg i Allmannajuvet som skal formidle Saudas gruvehistorie og gjøre de gamle gruvene mer attraktiv og tilgjengelig for besøkende.

Zumthors tegninger var inspirert av Allmannajuvets historie; gruvedriften, slitet og hverdagen. Zumthor selv beskriver byggene som monument over arbeiderne som levde og døde der. Arkitekturen består blant annet av tre beskjedne bygninger. De enkle, men spektakulære byggene i juvet, er utformet in en industriell byggetradisjon som glir godt inn i terrenget. De skal se ut som om de alltid har vært der: Bygget i gruvevirksomhetens stil og ånd.

Allmannajuvet – En del av nasjonal turistveg Ryfylke

Allmannajuvet er blitt en del av nasjonal turistveg Ryfylke sammen med Svandalsfossen og Hovlandsnuten. Last ned brosjyre fra Nasjonal Turistveg her. Statens vegvesen har sammen med vegdirektøren ansvaret for å utvikle attraksjonen Nasjonal turistveg.

Sesong

Sommer

Barnevennlig

Passer alle barn

Parkering

Gratis

Noe gikk galt.
Google Maps ble ikke lastet inn ordentlig på denne siden. Du finner en nærmere teknisk forklaring i JavaScript-konsollen.

Allmannajuvet